Om Skovhuset

Institutionens rammer:

Skovhuset er et lille hus med stort uderum/legeplads. Her er der bålsted, træværksted, frugttræer; æble- og blommetræer, gynger, rutsjebaner, store træer og træstammer på jorden til at klatre på. Vi har en tilknyttet eng med to bålsteder, en teater-arena, frugttræer- samt buske; hyldetræer, blommetræer og hindbærbuske. Vi har fået anlagt en Permakultur-have, der er indrettet som en sansehave, hvor børnene kan smage, dufte og plukke/mærke de afgrøder, som haven giver. Vi prioriterer også at gå ture i vores omkringliggende skov - og de fleste gange gør vi ophold steder, som børnene er fortrolige med, og hvor de kan fordybe sig i naturen.

Skovhuset har fået tilkendt Friluftsrådets Grønne flag i december 2021.

 

I Skovhuset følger vi årstidens rytme, det er ikke muligt at lade være. Skoven og naturen leverer den tydeligste rytme som hverken kan ændres eller skubbes. Rytmen ligger der, lige foran vores øjne og vi favner den og lever i den sammen med børnene. Denne rytme skaber gentagelser og ro, og er noget, der i stor stil er gennemgående i Skovhusets hverdag.

Årets gang markeres som udgangspunkt ved fejringer af de forskellige årstider, årshøjdepunkter og naturens gang.

 

I Skovhuset går vi op i at have tiden. Tiden til at undres, tiden til at være nysgerrig, tiden til at se på en snegl og tiden til at lege. Dertil snittes der, tændes bål, laves mad, plukkes frugter, fejes legeplads, klippes træer osv. Børnene er med til det hele og får lov til at prøve alt det de vil.

 

Skovhusets mål er, at børnene udvikler sig til at være undrende og nysgerrige, og er et fantastisk alternativ i en tid, hvor institutionerne bliver større og større.

 

Vi har plads til 48 børn i alderen fra 2 år og 9 måneder til skolestart.

 

Som udgangspunkt er børnene opdelt i to alders blandede grupper, Jordfræserne og Spirerne, men børnene deles også op på tværs af grupperne i henholdsvis lille-, mellem- og store gruppen. Når vi er hjemme i Skovhuset betragtes børn og personale som en stor gruppe. 

 

Vi ønsker at:

 

  • Skabe en genkendelig hverdag med sikre pejlemærker for dagens store skift. 
  • Skabe en genkendelig årsrytme som bygger på en række årstidsfester (fastelavns-, påske-,maj-, sommer-, høst-, ridder- og lygtefest) og derigennem dels skabe glæde ved genkendelse, men også kendskab til årets rytme i naturen, vores kulturelle højtider og deres baggrund.
     
  • Bruge skoven som et dagligt og grundlæggende element i vores pædagogiske planlægning indenfor læreplanernes seks fokusområder.
     
  • Anvende en anerkendende tilgang til børnene og deres forældre blandt andet jf. vores erfaringer med Marte Meo og Theraplay som pædagogisk tilgang og metode.

 

Læs vores overordnede målsætning og vores værdigrundlag i virksomhedsplanen / vores styrkede pædagogiske læreplan.

 

 

Inde leg i form af hulebyg

 

Kastanjedyr lavet på legepladsen

Kastanjedyr lavet på legepladsen